آستان مقدس امامزادگان سام، لام و زبیده خاتون (علیهم السلام) ـ اسفشاد
[ ]
آستان مقدس امامزادگان سام، لام و زبیده خاتون (علیهم السلام) ـ اسفشاد
نظرات

 

اَلسَلامُ عَلَیکُم اَیُهَا السّادَةُ الاَزکِیاءُ، اَلطّاهِرونَ الاَولِیاءُ وَالدُّعاةُ الاَحفِیاءُ؛ اَشهَدُ اَنَّکُم قُلتُم حقَّا، وَنَطَقتُم حَقّاً وَصِدقاً وَدعَوتُم اِلی مَولایَ وَمَولاکُم، عَلانِیَةً وَسِرَّا، فازَ مُتَّبِعُکُم، وَنَجا مُصَدِّقُکُم، وَخَابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکُم، وَالمُتَخَلِفُ عَنکُم، اَشَهدوا لی بِهذِهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمعرِفَتِکُم وَطاعَتِکُم، وَتَصدیقِکُم وَاتَباعِکُم، وَالسَّلامُ عَلَیکُم یا سادَتی وَاَبناءَ ساداتی، اَنتُم بابُ اللهِ المُؤتی مِنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکُم زائراً، وَحاجاتی لَکُم مُستَودِعَةً، وَها اَنَا ذا اُستَودِعُکُم دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیم عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

***

سلام بر شما ای بزرگان پاک و مطهر و اولیاء الهی و ای دعوت کنندگانی که نهایت اکرام و الطاف و عنایات را روا داشتید، شهادت می دهم که شما به حق سخن گفته اید و راستگو بوده اید و به حق و راستی نطق نمودید و به سوی مولایم و مولایتان آشکارا و نهان دعوت کرده اید، رستگار و پیروز گشت کسی که شما را پیروی کرد و نجات یافت هر کسی که شما را تأیید کرد، ناامید و زیان دید آن که شما را دروغگو دانست. و آن که از شما روی گردانید، شاهد گواهی من باشید تا این که از رستگاران باشم به واسطه شناخت و اطاعت و تصدیق شما و تبعیت از شما. سلام بر شما ای سروران من و فرزندان سروران من، شما درهای الهی هستید که مردم از آن درها وارد می شوند و از میان آن درها به سوی خدا می روند و شما درهایی هستید که از آن درها دینمان و احکام الهی را می گیریم. به زیارت شما آمده ام و حاجت ها و خواسته هایم را نزدتان به ودیعت نهاده ام، من اینک دین و امانتم را و عاقبت کارهایم را و تمامی آرزوهایم را تا پایان حیاتم و هنگام مرگم در نزد شما به ودیعت می نهم و سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

اطلاعات فیزیکی:

آستان امامزادگان سام، لام و زبیده خاتون (علیهم السلام) در شهرستان قائن، بخش مرکزی، دهستان پسکوه، روستای اسفشاد در مزار استرآباد که از قدیم به مدفن زبیده خاتون مشهور بوده واقع شده است. اين بقعه در جوار روستا ی اسفشاد در بخش مركزي شهرستان قاينات و در موقعیت 59 درجه و 17 دقيقه طول شرقی و 33 درجه و 46 دقيقه عرض شمالی و در ارتفاع 1395 متري از سطح دريا واقع است. تا شهر قاین9 كيلومتر فاصله دارد. این روستا موقعیت دشتی داشته و رود قاین از کنار آن می گذرد و کوه امام جعفری در شرق آن واقع است. سكونتگاه اوليه مردم اسفشاد قلعه استراباد واقع در شمال روستا بود كه بتدريج با ايجاد امنيت شكل گيري سكونتگاه ها در اطراف قلعه ادامه يافت. از آبادي قدیم امروزتنها مزار استرآباد باقي مانده است. مزار استرآباد منتسب به بي بي زبيده خاتون از احفاد موسي ابن جعفر (علیه السلام) ازجمله جاذبه هاي زيارتي مي باشد.
ساختمان امامزاده
بانی اولیه و زمان ساخت این بقعه به درستی مشخص نیست. روستای قدیمی استرآباد ویران شده و امروز اثری از آن بر جای نمانده و تنها نام استرآباد برای مزار آن باقی مانده است. ساختمان قبلي اين مزار اتاقكي گلي، خشتي بود و امروز ساختماني 16 ضلعي بر روي بقعه ايجاد شده که طول هر ضلع آن از بیرون 3/5 متر و ارتفاع 4 متر دارد و بر بالای آن گنبدی به ارتفاع حدود 3 متر از بالای بام استوار است. در ورودی فلزی مزار به ابعاد 1/5×2 متر در ضلع شرقی که ایوانچه ای را تشکیل داده نصب گردیده و زائرین از آن رفت و آمد می کنند.
نمای داخلی به ارتفاع یک متر از سنگ مرمر است و بقیه تا نوک گنبد با گچکاری تزئین یافته است و کف بقعه با قالیچه و موکت مفروش می باشد.
ضریح
صورت قبر به طول 1/5 متر و عرض نیم متر و ارتفاع 20 سانتی متر در زیر گنبد قرار دارد و ضریحی فلزی و مشبک به طول 2 متر و ارتفاع 1/5 متر با سقف گهواره ای بر روی آن نصب گردیده و پارچه ای سبز رنگ روی آن را پوشانده است. 
در اضلاع شمال، شرق و غرب بنا پنجره هایی تعبیه شده که نور کافی به داخل مزار هدایت می کنند. به طور کلی مجموعه مزار در سال 1365 هجری شمسی مرمت اساسی شد. 
امکانات رفاهی ـ خدماتی
در سمت شمال و غرب محوطه تعداد 10 اطاق به عنوان زائرسرا احداث شده که همه مفروش می باشد و آب مورد نیاز از طریق چاه موتور تأمین می شود. آشپزخانه ای مجهز به وسایل طبخ دارد تا زوار برای پخش نذورات عمومی خود مانند اطعام مراجعین نظیر غلور و آبگوشت از آنها استفاده کنند.

 

منابع
- خراعی، ابو مخفف، بحر الانساب، کتابخانه آستان قدس رضوی، نسخه خطی
- علم الهدی، مرتضی، کنز الانساب، چاپ سنگی، طبع بمبئی، 1352
- مطالعات میدانی نگارندگان و مصاحبه با اعضای هیئت امنای اماکن متبرکه و مطلعین محلی


تعداد بازدید از این مطلب: 697
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

جمعه 28 فروردين 1394 ساعت : 2:43 | نویسنده : Admin
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
درباره ما
به وب ما خوش اومدین این وب به طور کلی در مورد اسفشاد و اخبار و مطالب مربوط به آن است همچنین در این وب سعی میشه مطالب متفاوتی از جمله دانلود فیلم آهنگ بازی نرم اقزار و ... قرار داده شه.در ضمن نظر یادتون نره
منو اصلی
موضوعات
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات
پیوندهای روزانه
دیگر موارد
IS
ابزار پرش به بالا

دریافت کد پرواز حباب ها
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 134
:: کل نظرات : 24

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3019
:: باردید دیروز : 81
:: بازدید هفته : 3145
:: بازدید ماه : 9545
:: بازدید سال : 10279
:: بازدید کلی : 32526
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

خفن نیوز